Arsacal
button
button
button
button


Zoeken

Zoek pagina's met de zoekwoorden:

én én


Zoekresultaten voor “lijden en sterven”

Waarom vraagt God een kinderoffer aan Abraham?
overweging_preek - zondag, 25 februari 2024
Zondag 25 februari was ik voor de Eucharistieviering en een bezoek aan de zusters van de Voorzienigheid (en de andere zusters) in Bosbeek in Heemstede. We vierden onder meer de honderdste verjaardag van zuster Odilia Bosman. De lezingen van de H. Mis waren van de tweede Vastenzondag. Maar waarom toch vraagt God aan Abraham om het offer van zijn zoon?



50 jaar gemengd zingen in Bovenkarspel
overweging_preek - zondag, 23 april 2023
Zondag 23 april was het feest in Bovenkarspel. In de Sint Martinusparochie, onderdeel van het Samenwerkingsverband Westfriesland Zuid Oost, werd het vijftig jarig bestaan van het gemengd koor gevierd, met een enorm koor van zangers uit de hele regio.



Carlo Acutis en zijn liefde voor de Eucharistie
overweging_preek - donderdag, 14 april 2022
Op Witte Donderdag gedenken we het Laatste Avondmaal. Maar wat was nu de kern van die avond? Het leven van Carlo Acutis maakt dit duidelijk.



Kerk in Nood organiseert weer fysieke bijeenkomst
nieuws - vrijdag, 8 april 2022
Vrijdagavond 6 april vond de avond van de martelaren van Kerk in Nood weer plaats in de basiliek van de H. Nicolaas in Amsterdam. Op die avond worden de slachtoffers van christenvervolging herdacht. Deze editie was gelukkig weer fysiek, al kan die ook on line worden gevolgd. Wat is de betekenis van het offer dat deze mensen brachten om trouw te zijn aan hun geloofsovertuiging?



Uitvaart van pater Gerard Wilkens
overweging_preek - woensdag, 27 januari 2021
Woensdag 27 januari werd ’s morgens om 11 uur in de Sacramentskerk naast "Aqua Viva", het huis van de Jezuïeten, de uitvaart van pater Gerard Wilkens gehouden in aanwezigheid van verschillende bisschoppen, de rector van Rolduc, medebroeders, vrienden en familieleden.



geschiedenis, ontwikkeling van de leer, betekenis en bijbelse achtergrond
artikel_maria - dinsdag, 8 december 2020
Op het hoogfeest van de onbevlekte ontvangenis van Maria heb ik in het museum Ons' Lieve Heer op Solder als afsluiting van de presentatie "Lieve Maria", rond het Maria-beeld uit rond 1700 van het musem, onderstaande lezing gehouden over de onbevlekte ontvangenis van Maria.



Op feestdag H. Franciscus van Assisi gepubliceerd
nieuws - zondag, 4 oktober 2020
Met de beginwoorden Fratelli tutti- allen broeders (en zusters) - kiest paus Franciscus weer voor het gedachtegoed van Sint Franciscus van Assisi als uitgangspunt van een encycliek. In Laudato Si’ uit 2015 sprak de paus zich duidelijk uit over de aarde als gemeenschappelijk huis, over het milieu en klimaat(verandering) en over de verdeling van goederen en grondstoffen. In deze nieuwe encycliek is broederschap en sociale vriendschap tussen mensen het centrale thema.



Als je broeder gezondigd heeft... (23e zondag door het jaar A)
overweging_preek - zondag, 6 september 2020
Op zondag 6 spetember was ik voor de Mis in de Vredeskerk in Amsterdam (O.L. Vrouw, koningin van de vrede). Wat kunnen we doen als een ander kwaad doet of ons kwetst? Zwijgen is niet altijd het beste, maakte de eerste lezing uit de profeet Ezechiël duidelijk (Ez. 33,7-9). Ook het evangelie beveelt aan om te spreken (Mt. 18, 15-20). Dat is meestal niet gemakkelijk, want: hoe moet je dat doen? En hoe wordt het ontvangen?



'Dat mag U nooit overkomen'
overweging_preek - zondag, 30 augustus 2020
Deze zondag was ik in de St. Vituskerk in Hilversum. Eigenlijk had ik in Banneux zullen zijn voor de ziekenbedevaart, maar Corona verhinderde die pelgrimage. Dus heb ik de moderator van die bedevaart, pastoor Jules Dresme, maar thuis in Hilversum opgezocht. Daar heeft Marianne Dekker trouwens al twee boeken uitgegeven met en over devotieplaatjes (het derde boek is onderweg). In de preek ging het over de uitroep die Petrus over het lijden deed: "Dat mag u nooit overkomen". Dat vinden we nog steeds moeilijk; ook in onze samenleving kunnen we er moeilijk mee omgaan: over een onbetaalde rekening...



Met Jezus in de zaal van het Laatste Avondmaal
overweging_preek - donderdag, 9 april 2020
Donderdagavond vierden we in de kathedraal de Mis ‘in Cena Domini’, ter gedachtenis van het Laatste Avondmaal van de Heer. Aan de ene kant zullen velen zich een beetje buitengesloten hebben gevoeld, omdat helaas in deze Corona-periode de vieringen niet openbaar kunnen zijn, aan de andere kant zijn we door dit alles misschien juist meer dan ooit met die laatste avond van Jezus verbonden.



Derde zondag van Pasen C
overweging_preek - zondag, 5 mei 2019
Zondag 5 mei - Bevrijdingsdag - was ik voor de heilige Mis in de kathedraal. De leerlingen zijn teruggekeerd naar hun oude bestaan: dat van vissers op het meer van Galilea. Daar worden ze opnieuw aangesproken en geroepen. En aan Petrus die zijn Heer driemaal had verloochend, vraagt de verrezene tot driemaal toe: “Heb je me lief?”



Witte Donderdag
overweging_preek - donderdag, 18 april 2019
Op Witte Donderdag was ik 's avonds in de kathedraal, na 's middags de instelling van het priesterschap op het seminarie te hebben gevierd. Want ook dat is een traditie om op deze dag te gedenken dat Jezus bij het Laatste Avondmaal ons de Eucharistie en het priesterschap heeft gegeven. Maar er was meer die laatste avond...



Goede Vrijdag
overweging_preek - vrijdag, 30 maart 2018
Op Goede Vrijdag gedenken we het lijden en sterven van onze Heer Jezus Christus. Een dag van verbondenheid met Hem, van dankbaarheid om onze verlossing, van verdriet en van vreugde tegelijkertijd. Zoveel liefde....



Het uur van Jezus
overweging_preek - zondag, 18 maart 2018
La Vie in Zeewolde is een begrip geworden. Het is een RK Centrum dat mensen helpt door geestelijke begeleiding een nieuw leven in te gaan en om meer zichzelf te worden. Eenmaal per maand is er ’s middags een H. Mis op zondag en deze zondag was ik er om het centrum te bezoeken en de Eucharistie te vieren.



nieuws - vrijdag, 16 maart 2018
Vrijdagmorgen 16 maart was ik in het seminarie in Heiloo voor de heilige Mis (en daarna colleges over het tweede Vaticaans concilie). In het evangelie hoorden we de Jeruzalemmers argumenteren, zij dachten Jezus te kennen, maar Jezus spreekt dan over een andere kennis.



Volendams Operakoor en Hennie Huisman bij het feest
overweging_preek - zaterdag, 3 maart 2018
Zaterdagmiddag 3 maart heb ik in Tuitjenhorn een feestelijke Eucharistieviering gecelebreerd als afscheid voor pastoor Jan Berkhout (*1940) die om gezondheids­redenen met emeritaat gaat. De kerk was helemaal vol met mensen die deze priester hebben leren kennen in één van de parochies waar hij werkzaam is geweest. Natuurlijk was de tijd in Volendam het meest indrukwekkend omdat daar toen de nieuwjaarsbrand uitbrak...



Op de feestdag van de heilige van Schiedam
artikel_overig - woensdag, 14 juni 2017
Op 14 juni, feestdag van de heilige Liduina was ik in Schiedam, waar de broederschap van Sint Liduina bijeen was om samen met parochianen en belangstellenden de vespers te bidden en naar een lezing te luisteren over deze heilige.



Witte Donderdag
overweging_preek - donderdag, 13 april 2017
Op Witte Donderdag was ik voor de viering van de heilige Eucharistie, de plechtige herdenking van het laatste avondmaal, in de Haarlemse kathedraal. Het mannenkoor van de kathedraal zong Nederlandse en Gregoriaanse gezangen die de viering tot een stemmige plechtigheid maakten. Tijdens het Gloria “vertrokken” de klokken, ze zullen tijdens het Gloria van de Paaswake pas weer klinken.



nieuws - vrijdag, 31 maart 2017
In veel kerken worden de kruisbeelden en heiligenbeelden bedekt vanaf de vijfde zondag van de veertigdagentijd tot na Goede vrijdag. De lijdenstijd begint. We gedenken het verlossend lijden en sterven van onze Heer Jezus Christus.



Lijden behoort tot ons leven
overweging_bezinning - woensdag, 22 maart 2017
Op woensdag 22 maart was ik ’s avonds in de St. Dionysiusparochie in Heerhugowaard waar ik een lezing heb gehouden over het lijden, dat voor ons mensen ergens een ondoorgrondelijk mysterie blijft. Toch heb ik geprobeerd er iets over te zeggen.



nieuws - zondag, 24 januari 2016
Zondag 24 januari werd een tienerdag gehouden die begon met de H. Mis in de kerk van de Allerheiligste Drieëenheid in Bloemendaal. Daarna werd er geschaatst op het nabijgelegen ijsbaan.



Onze Lieve Vrouw ter Nood, Heiloo
overweging_preek - vrijdag, 25 december 2015
Op eerste kerstdag heb ik de heilige Eucharistie gevierd in het heiligdom van Onze Lieve Vrouw ter Nood in Heiloo. Daar is onlangs ook een heilige deur geopend in het kader van het jaar van barmhartigheid en dagelijks is daar biechtgelegenheid.



Kerstnacht in de H. Adelbertuskerk in Haarlem Noord
overweging_preek - vrijdag, 25 december 2015
De Kerstnacht heb ik gevierd in de H. Adelbertuskerk in Haarlem-Noord, waar de viering mooi werd opgeluisterd door het Trinity koor begeleid door een combo.



Westfriese bedevaart in Heiloo (25e zondag door het jaar B)
overweging_preek - zondag, 20 september 2015
Jaarlijks komt de Westfriese bedevaart in september naar Heiloo. En dit jaar hadden ze er goed weer bij. Ook de meeste seminaristen van het Redemptoris Mater-seminarie (Nieuwe Niedorp) hadden zich aangesloten; samen met de rector van het Heiligdom, Nars Beemster en em. pastoor Jan Granneman, concelebreerde rector Luc Georges van dit seminarie de Eucharistie. Hieronder de homilie die ik bij deze gelegenheid heb gehouden.



Pastoor Hendriks ere-moderator benoemd in Heiloo
overweging_preek - maandag, 14 september 2015
Op 14 september - feest van Kruisverheffing - mocht ik de heilige Mis vieren in Heiloo met de deelnemers aan de dagpelgrimage van de Haagse bedevaarten. Bij deze gelegenheid werd kanunnik pastoor A. Hendriks uit Haarlem, die al vijftig jaar met deze bedevaart verbonden is, geïnstalleerd als ere-moderator door de voorzitter van de broederschap, de heer Dj. Bracke.



Wat doen we met de vluchtelingen?
overweging_preek - zondag, 30 augustus 2015
Op de 22e zondag door het jaar (30m augustus) was ik in Banneux waar de diocesane bedevaarten van Haarlem-Amsterdam en Utrecht een ziekentriduum hielden. Geestelijke leiders zijn voor ons bisdom pastoor Jules Dresmé en voor Utrecht vicaris Hans Pouw. Het is altijd een mooi en inspirerend gebeuren daar in Banneux waar Maria als Maagd der Armen wordt vereerd. In dat kader ben ik tijdens de Internationale Mis ook even ingegaan op het vraagstuk van de vele vluchtelingen die naar Europa komen.



overweging_preek - vrijdag, 29 mei 2015
Op vrijdag 29 mei was ik voor de heilige Eucharistie in het seminarie. Het evangelie van de dag was Mc. 11,11-25. Die dag waren ook de laatste colleges van dit studiejaar, volgende week beginnen de seminaristen met de studie en de tentamens. En zaterdag 30 mei worden de beide nieuwe priesters gewijd.



Het is volbracht
overweging_preek - vrijdag, 3 april 2015
De dag van het lijden en sterven van Jezus is voor ons letterlijk en figuurlijk een cruciale dag. Op deze dag kon Jezus zeggen: “Het is volbracht”. Zonder Goede Vrijdag te willen isoleren van het geheel van het Paasmysterie, kunnen we dit bevestigen.



Wat God heeft gedaan en wat wij moeten doen
nieuws - zondag, 22 maart 2015
Zondag 22 maart werd in de Onze Lieve Vrouwekerk te Amsterdam de jaarlijkse Acies gehouden voor de leden van het Legioen van Maria. Dat gebeurt altijd rond het Hoogfeest van de Aankondiging van de Heer (Maria Boodschap). Tijdens de Acies wordt de belofte van trouw aan Maria door alle leden van het Legioen van Maria - actieve en biddende leden - vernieuwd.



Lezing gehouden tijdens de conferentiedag van “La Vie ”
overweging_bezinning - maandag, 23 februari 2015
Het overkomt iedere mens: lijden behoort bij het leven en soms wordt het leven overheerst door dat lijden. Het is een grote beproeving, ook van het geloof van mensen. In het programma “Adieu God?” is regelmatig te horen dat mensen zijn “afgehaakt”, kerk en geloof vaarwel hebben gezegd omdat zij niet kunnen geloven dat er een (goede) God bestaat terwijl er zoveel lijden is. Sommigen van de mensen die daar werden geïnterviewd hadden zelf iets meegemaakt dat zij onbegrijpelijk vonden en onverteerbaar: waarom was hun dit overkomen als er een God bestaat?



50 jaar Lumen Gentium
overweging_bezinning - vrijdag, 17 oktober 2014
Op 21 november van dit jaar zal het vijfitg jaar geleden zijn dat het voornaamste document van het tweede Vaticaans concilie werd aangenomen en afgekondigd. De dogmatische constitutie over de Kerk, Lumen Gentium, heeft zeer veel bijgedragen aan een verdieping van de visie op de Kerk, een visie die nog steeds meer gestalte moet krijgen in het leven van de Kerk.



Jaarlijkse hernieuwing van toewijding aan Maria
overweging_bezinning - zondag, 23 maart 2014
Op zondagmiddag 23 maart kwamen de leden van het Legioen van Maria van Amsterdam bijeen voor de jaarlijkse Acies-viering, waarin de legionairs hun toewijding aan Maria vernieuwen. Eén voor één kwamen zo'n zestig leden naar voren om deze toewijding persoonlijk uit te spreken voor Maria en met de hand op het Vexillum (standaard of veldteken) als symbool van de geestelijke strijd en de bescherming van Maria. Tijdens de gebedsdienst, voor het Lof dat in de Onze Lieve Vrouwekerk aan de Keizersgracht in Amsterdam plaatsvond, heb ik de volgende overweging over de toewijding uitgesproken.



Eigen huis betrokken in 2e Oosterparkstraat
overweging_bezinning - woensdag, 19 februari 2014
Op woensdag 19 februari is Sant’Egidio in Amsterdam geopend in de kerk/pastorie van de St. Anna - Bonifatius in de 2e Oosterparkstraat 246 in de hoofdstad. Weliswaar was Sant’Egidio al enkele jaren beginnend actief, maar nu heeft het een eigen huis, een eigen plaats gekregen.



Casa Nova, Heilige Landstichting
overweging_bezinning - zondag, 9 juni 2013
Zaterdag 8 juni werd in het pelgrimshuis "Casa Nova" in de Heilig Landstichting de Dag voor het Leven gehouden, waarmee op bijzondere wijze pater Koopman SSS werd geëerd die zich tijdens zijn leven steeds heeft ingezet voor de bescherming van het ongeboren leven.



overweging_preek - vrijdag, 29 maart 2013
De plechtigheid van Witte Donderdag heb ik dit jaar in Lutjebroek gevierd, waarover ik op de basisschool al leerde vanwege de heldhaftige zouaaf Pieter J. Jong die daarvandaan komt. Lutjebroek heeft een mooie Neogothische kerk (zie foto) en onder meer een goed herenkoor dat de viering verzorgde. Daarbij heb ik onderstaande homilie gehouden.



overweging_preek - zondag, 24 maart 2013
In Volendam werd dit jaar de wereldjongerendag in ons bisdom gevierd. Na de Eucharistieviering in de Sint Vincentius a Paolokerk (waarbij ik onderstaande homilie hield) werd de dag voortgezet in het Pius X gebouw waar onder andere John Pridmore zijn levensgeschiedenis vertelde.



basiliek van Sint Jan in Laren
overweging_preek - zondag, 2 september 2012
Zondag 2 september werden in Laren twee prachtige beelden van Christus aan het kruis en van St. Jan de Doper onthuld en gezegend. Achter in de basiliek hangt de prachtige gekruisigde Christus van Daphne Du Barry. Het is een Christus waar de kracht van de verrijzenis en het verlangen de mensheid te hulp te komen al doorheen straalt. Voor de kerk staat St. Jan de Doper - eveneens van Daphne Du Barry -, op een hoge sokkel waardoor je hem al van verre ziet staan, krachtig, verwijzend naar Christus. Ik mocht deze prachtige beelden op uitnodiging van pastoor J. Vriend zegenen na de viering van de heilige Eucharistie.



homilie
overweging_preek - vrijdag, 6 april 2012
Vanavond vieren en gedenken we de instelling van de heilige Eucharistie, de instelling van het priesterschap en het gebod van dienstbaarheid en naastenliefde dat Jezus ons op deze laatste avond van Zijn leven heeft gegeven. En natuurlijk worden we bijzonder uitgenodigd om met Jezus mee te leven, ons in Zijn gevoelens te verplaatsen.



homilie
overweging_preek - zondag, 1 april 2012
Op Palmzondag is de jaarlijkse wereldjongerendag gevierd, voor de 27e keer. Ook in het bisdom Haarlem-Amsterdam kwamen jongeren bij elkaar in de parochie St. Jan de Doper in Langedijk (Noord Scharwoude), waar pastoor E. van Teijlingen en de vrijwilligers van de parochie, Marius vd Knaap en vrijwilligers van het Jongerenplatform de jongeren hartelijk welkom heette. De viering werd begeleid door een uitstekend ritmisch koor uit Nieuw Vennep. Natuurlijk bestond het programma uit veel meer dan de H. Mis, maar hier volgt de homilie die ik tijdens deze viering heb gehouden:



homilie vijfde zondag van de veertigdagentijd B
nieuws - zondag, 25 maart 2012
“Wie geeft wat hij heeft, is waard dat hij leeft”, een uitdrukking die we vermoedelijk allemaal wel zullen kennen. En in ieder geval is het ook wel zo dat geven gelukkig kan maken.